26 maj 2011

Ulf Spendrup bjöd på en rejäl nostalgitripp

Häromdagen lyssnade jag till Ulf Spendrups berättelse om resan som började på 70-talet när två bröder i trettioårsåldern tog över bryggeriet efter sin far. Då var företaget utdömt av alla. Men man reste sig och har genom åren byggt ett starkt företag med en rad välkända varumärken.

I mitten av 70-talet jobbade jag också i bryggeribranschen men fick lämna mitt spännande jobb som direktörsassistent på Bryggeri AB Falken när företaget såldes till största konkurrenten Pripps. Det var en tuff tid och inte fanns det något socialt skyddsnät att falla tillbaka på. Å andra sidan tog det inte lång tid att hitta ett annat jobb även om jag fick flytta tillbaka till Göteborg där det behövdes folk.

När Ulf berättade blev det så tydligt hur mycket den tiden har präglat mina värderingar. Det lilla privata alternativet till den stora statliga jätten Pripp sitter djupt i ryggmärgen. Det är ju därför som jag lägger så mycket kraft på att kämpa för bättre förutsättningar för små företag.

Med bra samverkan mellan den offentliga sektorn och det privata näringslivet, där vi gör allt för att se till att de små företagen som är flexibla och lättare kan anpassa sig till förändringarna i omvärlden får utrymme att utveckla sin verksamheter, kan vi alla få ett bättre liv här i Falun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar